W czasach kryzysu wiele firm sektora B2B musi od nowa budować plany finansowe. Jedne decydują się na redukcję wydatków, do czasu aż wszystko wróci do normy. Inne zaś decydują się na dostosowanie się do panującej sytuacji i dalsze funkcjonowanie w nienormalnych
czasach.

Oczywiście cały kryzys powstały przez COVID-19 miał o wiele większy wpływ na firmy, które do tej pory nie inwestowały we własne serwisy
e-commerce( serwisy służące do dokonywania transakcji online).
Brak możliwości spotkania się z potencjalnymi klientami, brak możliwości
udziału w wszelkich targach sprawił, że wielu handlowców zostało zmuszonych do przejścia do sprzedaży przez internet. Jednocześnie trzeba było się też dostosować do pracy zdalnej, w momencie kiedy nie można było pracować w biurach. Oczywiście nie każdy jest w stanie szybko się odnaleźć w zaistniałej sytuacji. Jednak tak naprawdę zmiany jakie zaszły dotyczą dwóch rzeczy: porzucenia myśli, że zawsze trzeba dokonywać sprzedaży twarzą w twarz z klientem, oraz rozwoju e-handlu.
Skupiając się na pierwszej myśli. W czasach gdy każdy polak średnio spędza 6h w sieci, bardzo ważne jest umiejętne wykorzystanie tego faktu. Możliwość prowadzenia interesów przez smartphone jest coraz bardziej oczekiwane przez przedsiębiorców.
I nie chodzi tu tylko o sam fakt, że można dokonać transakcji z dowolnego miejsca. Możliwość wyszukania ofert w internecie jest o wiele łatwiejsze, niż organizacja spotkania i czekanie na przedstawienie oferty. Można powiedzieć że obecnie wszelkie transakcje zaczynają się od wyszukiwania pożądanej rzeczy w Google. Tak samo jak obieg dokumentów może być o wiele łatwiejszy i szybszy. Zamiast marnować czas i środki na tradycyjną pocztę, czy też spotkania, wystarczy tylko parę kliknięć i już możemy wysłać potrzebne dokumenty drogą elektroniczną. A jak trzeba by dokonać jakiś ustaleń słownych, to można to zrobić poprzez wideokonferencje. Cyfryzacja powszechnych czynności bardzo mocno wpływa na działanie firmy. Zwłaszcza w czasach kiedy nie jest się w stanie spotkać się bezpośrednio z klientami. Dlatego właśnie ważne jest by zacząć oferować sprzedaż online. Wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy to szukają produktów i informacji o nich w sieci.
Drugim równie ważny aspekt, to obecność firmy w internecie. Kiedyś wiele przedsiębiorstw uważało, że wystarczy jak posiadają stronę internetową
z opisem własnej działalności i danymi kontaktowymi. Dziś już tak nie jest. Dziś oczekuje się, że firmy mają na swoich strona szczegółowe informacje
o swoich produktach i usługach, umożliwiają zakupy online. Dobrze
przystosowana strona do zakupów online jest obecnie bardzo ważna.
I nie chodzi tu tylko o ładny wygląd strony sklepu. Dotyczy to również zapewnienia kompleksowej obsługi online, zapewnienie bezproblemowej realizacji zamówień. Jednak na tym nie kończy się cały ten temat.
Równie ważne jest też umiejętne prowadzenie marketingu w internecie jak i sama cyfryzacja procesów związanych z handlem.
Nie od dziś wiadomo, że dobra reklama to podstawa sukcesu każdej firmy. Obecnie dużym wyzwaniem jest umiejętne prowadzenie marketingu w sieci. I nie mam tu na myśli tylko dostosowania wyglądu strony firmy do współczesnego, czy też aktualizacje oferty na stronie, ale też prowadzenie reklamy w serwisach społecznościowych, tworzenie własnych materiałów wideo w celach reklamowych. Jednocześnie warto też pamiętać o  aktualnych klientach.Warto regularnie przesyłać informacje o nowej ofercie, pokazać że się nadal rozwija i dąży do polepszenia swojej oferty.

Jak widać koronawirus wymusił na wielu firmach otwarcie się na nową formę prowadzenia biznesu. Przeniesienie i prowadzenie działalności
w internecie to obecnie jeden z najważniejszy aspektów w każdej firmie, zwłaszcza jak chce się myśleć o rozwoju i dalszej działalności.

Materiały:
https://www.silence.pl/blog/marketing-i-sprzedaz/koronawirus-a-zmiany-w-marketingu-cyfrowymdla-firm-b2b/
https://strix.net/pl/wiedza/artykuly/b2b-commerce-koronawirus