Z dnia na dzień wymagania w stosunku do firm informatycznych ciągle rosną, a procesy biznesowe pochłaniają coraz większą część ich czasu pracy. Z tego powodu coraz więcej firm sięga po automatyzację, aby sprostać dynamicznie rozwijającemu się rynku oraz zwiększyć kontrolę nad ciągłymi zmianami. Czym zatem jest automatyzacja procesów IT i dlaczego warto ją zastosować?
Czym jest automatyzacja?
Automatyzacja jak sama nazwa wskazuje ma na celu znaczne ograniczenie a nawet zastąpienie ludzkiej pracy. W znacznej większości biznesów znajduje się system informatyczny w której automatyzację wykorzystuje się do usprawnienia cyklicznie powtarzających czynnościach. Dotyczy to zarówno infrastruktury jak i firmowych aplikacji. Dzięki usprawnieniu poszczególnych procesów jesteśmy w stanie wykorzystać w pełni system informatyczny wykorzystywany w firmie.
Poziomy automatyzacji IT
Automatyzacja pracy IT jest szeroko pojętym zagadnieniem, dlatego możemy mówić o niej na kilku poziomach
- Automatyzacja procesów związanych z infrastrukturą sprzętowo-programową
- Automatyzacja czynności za pomocą portów aplikacji
- Automatyzacja polegająca na rozpoczęciu i zakończeniu procesu w ramach świadczonych usług przez firmę
Gdzie można zastosować automatyzację?
System informatyczny powinien być dostosowany do potrzeb danej firmy i uwzględniać jej realne potrzeby. Automatyzacja jest najczęściej stosowana w procesach finansowych, logistyce albo w sprzedaży, ponieważ procesy te są najbardziej powtarzalne. Zdarza się jednak, że przedsiębiorcy życzą sobie zautomatyzowania specyficznych dla danego biznesu procesów, dlatego zautomatyzowanie jest możliwe w wielu dziedzinach takich jak:
- Zarządzanie chmurą w modelu usługowym
- Zarządzanie serwerami
- Zarządzanie kopiami bezpieczeństwa
- Diagnostyka stanu stacji roboczych
- Aktualizowanie parametrów systemowych
- Instalowanie i usuwanie aplikacji
Postaw na automatyzację
Automatyzacja procesów niesie za sobą wiele zalet tych oczywistych jak i tych, których na pierwszy rzut oka nie dostrzegamy, są to między innymi:
- Usprawnienie w codziennym funkcjonowaniu firmy
- Redukcja czasu oraz kosztów projektu
- Zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu
- Uwolnienie potencjału pracowników w innych obszarach firmy
- Zwiększenie kontroli nad danym projektem
- Zwiększenie efektywności w zautomatyzowanym obszarze
Błędy podczas wdrażania automatyzacji
- Zbyt szybka chęć wdrożenia procesów automatyzacji – może spowodować niedokładne wprowadzenie systemu zawierającego błędy. Zespół musi mieć czas, aby dostosować się do nowej technologii co może przełożyć się na funkcjonowanie biznesu.
- Myślenie krótkotrwałe – wprowadzenie automatyzacji wymaga odpowiedniej strategii, a nawet ona nie zawsze to uwzględnia. Chodzi o zautomatyzowanie działów w firmie, zostawiając przy tym niemniej ważne działy bez pomocy systemów. Spowoduje to powstanie na poziomie technologicznym tzw. wąskiego gardła.
- Niepotrzebna automatyzacja – jako że dostęp do automatyzacji jest coraz prostszy, wiele firm chce wprowadzić systemy pomocnicze. Trafiają one w miejsca w których nie przynoszą one zysków, co więcej często są one zbędne.
Jakie procesy warto automatyzować?
Tworząc strategię automatyzacji procesów trzeba wziąć pod uwagę potencjalne ryzyko jak i nasze oczekiwanie. Aby określić czy dany proces jest warty zautomatyzowanie trzeba zwrócić uwagę na poniższe czynniki.
- Częstotliwość wykonywania danego procesu bez ingerencji człowieka
- Częstotliwość wprowadzanych zmian i aktualizacji w proces
- Ilość pracy potrzebna do wykonania zadań
- Możliwość ograniczeń spowodowanych sporadycznymi zmianami wprowadzanymi przez człowieka
- Ocena procesu, zdefiniowanie jego reguł i dostosowanie do wykonywanego zadania
Podsumowując:
Dzięki automatyzacji procesów IT, zespoły mogą zwiększyć swoją efektywność a także elastyczność pracy. Powoduje to całkowite zwiększenie aktywności działów w firmie dzięki czemu biznes może dostosowywać się bardziej do potrzeb konsumenta. Sprowadza się to do stwierdzenia, że automatyzacja pracy staje się standardem a nawet koniecznością w obecnym funkcjonowaniu firm IT w kontekście technologicznym i biznesowym.