Potrzebujesz programu do zarządzania firmą firma insert tworząca programy dla małych i średnich firm ci w tym pomoże w jej ofercie znajdują się programy ułatwiające prowadzenie firmy w dziedzinach sprzedaży, Księgowości, kadry i płac, relacjami z klientami. Insert posiada też opcje prowadzeniu e-sklepu czy fakturowaniu online. Dzięki tym rozwiązaniom prowadzenie firmy staje się proste a aplikacje webowe pozwalają zarządzać firmą z dowolnego miejsca na dowolnym urządzeniu takim jak komputer, smartfon lub tablet. 

Czym jest insERT nexo i insERT GT 

Są to pakiety oprogramowania zawierające w swym pakiecie programy takie jak 

Insert neno 

  • Subiekt nexo sprzedaż i magazyn 
  • Rachmistrz nexo księga przychodów i rozchodów 
  • Rewizor nexo pełna księgowość 
  • Gratyfikant nexo kadry i płace 
  • Gestro nexo relacje z klientami 
  • Biuro nexo biura rachunkowe 
  • Sello NX sprzedaż internetowa 

Insert GT 

  • Subiekt GT sprzedaż i magazyn 
  • Rachmistrz GT księga przychodów  
  • Rewizor GT pełna księgowość 
  • Gratyfikant GT kadry i płace 
  • Gestor GT relacje z klientami 
  • Biuro GT biura rachunkowe 

Na pierwszy rzut oka jedyną różnicą jest program Sello NX czyli sprzedaż internetową jednak, że pakiet Insert GT jest starszy i mniej zaawansowany od nexo dodatkowo nexo obsługuje RODO. oprócz obsługi RODO jest możliwość wysyłania indywidualnych lub masowych wiadomości SMS z ważnymi informacjami dla księgowości. Oprogramowanie nexo posiada automatyczne wykonywanie powtarzalnych czynności, wspierających komunikację kontrolę i raportowanie. W dodatku nexo oferuje bibliotekę złączników która umożliwia ewidencjonowanie zewnętrznych plików na przykład umów w formacie PDF jednak biblioteka posiada limit do tysiąca załączników.

Wymagania 

Dla Subiekta GT 

  • Procesor: 1GHz lub lepszy 
  • Pamięć RAM: 1 GB lub więcej 
  • 1,5 GB wolnego miejsca na dysku twardym 
  • System operacyjny: Windows 8, 8.1 i 10, Windows Server 2012/2012R2/2016/2019 
  • System obsługi baz danych: Microsoft SQL Server 2008 R2/2012/2014/2016/2017/2019 

Dla Subiekta nexo 

  • Procesor: Core2Duo (lub nowszym) 
  • Pamięć RAM: 4 GB lub więcej 
  • 1,5 GB wolnego miejsca na dysku twardym 
  • System operacyjny: Windows 8.1 i 10, Windows Server 2012/2012R2/2016/2019
  • System obsługi baz danych: Microsoft SQL Server 2012/2014/2016/2017/2019 

Cena

Kolejną różnicą są cenniki i możliwość ich konfiguracji. W nexo zostały znacząco rozbudowane, co daje wiele nowych możliwości w codziennej pracy. W Subiekcie GT cenniki nie są zbytnio skomplikowane. Możemy dodać ich 10, a jeśli chodzi o konfigurację, to oprócz waluty u rodzaju kursu głównym parametrem wyliczającym cenę jest procent narzutu. Oprócz tego dla każdego z cenników możemy ustawić parametr, który sprawi, że cena z cennika będzie aktualizowana automatycznie na przy zmianie ceny kartotekowej lub będzie stała.

 Natomiast jeśli chodzi o Subiekta nexo, to tutaj mamy nieporównywalnie więcej możliwości, w zasadzie można by napisać osobny artykuł wyjaśniający mechanizmy cenników w nexo. w dużym skrócie możemy w nexo określać cenę służącą do podstawy kalkulacji, koszt, ostateczną cenę sprzedaży, domyślny rabat oraz progi cenowe, które przy sprzedaży wybranego towaru powyżej wskazanej ilości będą nam dawały np. niższą cenę. w Subiekcie nexo mamy do wyboru dwa typy cenników statyczny i dynamiczny. W cenniku statycznym cena, która jest w nim widoczna jest po prostu nanoszona na przygotowywany dokument. Przy wprowadzeniu nowych przyjęć nie jest automatycznie aktualizowany, musimy to zrobić samodzielnie. Natomiast w cenniku dynamicznym przy wystawieniu dokumentu cena nie jest pobierana bezpośrednio z cennika, ale jest wyliczana na bieżąco z parametrów wybranego cennika, czyli np. z ostatniej ceny zakupu. Ceny widoczne w nexo z poziomu cennika są tylko poglądowe i mogą się różnić od cen jakie będą podczas wprowadzania asortymentu na dokument, bo dopiero wtedy nastąpi ich ostateczne wyliczenie. 

Stabilność i błędy 

Z racji tego, że GT, to system będący na rynku od wielu lat i używany przez ogromną ilość użytkowników jest bardzo stabilnym rozwiązaniem. Jeżeli tylko nie korzystamy z różnego rodzaju rozwiązań, które bezpośrednio działają na bazie danych GT, tylko wykorzystują do tego Sferę, to mamy naprawdę bezproblemowy system, który obsłuży ogromną ilość danych. Jak wygląda sprawa stabilności nexo? Trzeba przyznać, że na początku nexo sprawiało sporo problemu i otrzymało bardzo złą reputację, szczególnie wśród wdrożeniowców i partnerów firmy InsERT. Jednakże od czasu premiery minęło naprawdę sporo czasu, producent podjął duży wysiłek dla poprawny stabilności i wydajności systemu nexo. Wiadomym jest fakty, że na tyle zaawansowane systemy przy swoich początkach mają często problemy z działaniem i wydajnością, ale raczej ten etap jest już za nexo. Owszem, zdarzają się nadal błędy i różne problemy, ale trzeba pamiętać, że nexo jest o wiele bardziej rozbudowanym systemem, więc siłą rzeczy jest przy nim znacznie więcej zależności. Czy zatem nexo jest gotowy do stabilnej pracy w przedsiębiorstwie? Naszym zdaniem – już tak. Obecna niechęć do nexo wśród firm wdrożeniowych i użytkowników GT wynika raczej z przyzwyczajeń do GT, z trudu jaki trzeba włożyć w naukę jednak innego systemu, który ma bardziej złożoną funkcjonalność i zmiany przyzwyczajeń. Co to oznacza? W przypadku GT system nawet na starszym sprzęcie jest szybki i pozwala na efektywną pracę. Szybko i sprawnie obsługuje bardzo dużą ilość kartotek i dokumentów. Za to nexo wymaga większych zasobów sprzętowych. W praktyce do swobodnego działania potrzebujemy jeszcze lepszego sprzętu niż podany jest w wymaganiach. Dlatego jeśli mamy kilkadziesiąt tysięcy kartotek, warto się zastanowić nad pozostaniem przy subiekcie GT, ponieważ nexo ze względu na znacznie większą zasobożerność gorzej radzi sobie z bazami z dużą ilością asortymentu i dokumentów, co może mieć wpływ między innymi na czas wystawiania dokumentów czy generowania zestawień. Kolejną kwestią do przemyślenia w związku z wyborem/zmianą systemu jest to, że jeśli na przykład do tej pory pracowaliśmy na pięciu stanowiskach z Subiektem GT, ale na przestarzałym sprzęcie i zastanawiamy się nad zmianą na nexo, to dodatkowo musimy się liczyć z inwestycją w wymianę sprzętu. A to wiąże się z kolejnymi kosztami. 

Różnice w programach między Insert nexo a insert GT

Każdy program w pakiecie nexo ma swój odpowiedni w pakiecie GT dla przykładu Subiekt nexo a Subiekt GT programy te posiadają dużą cześć tych samych cech jednak my skupimy się na niektórych dodatkach które oferuje nexo czyli nowszych oraz bardziej przejrzystych i prosty w obsłudze zaczynając od nexo subiekt to program kompleksowo wspomagający obsługę sprzedaży w małych i średnich firmach lub sklepach, hurtowniach, warsztatach, zakładach usługowych itp. Przyjazny, intuicyjny interfejs ułatwia i przyspiesza pracę, a bogata funkcjonalność zaspokoi potrzeby nowoczesnych przedsiębiorców, bez względu na branżę. Zaletami subiekta nexo jest

  • rozbudowany system zamówień – każda pozycja dokumentu może mieć indywidualny termin realizacji, również wcześniejszy niż termin realizacji całego dokumentu 
  • obsługa przedpłat, płatności kartą, płatności za pobraniem, sprzedaży kredytowanej, 
  • obsługa zamówień z rezerwacją towarów oraz fakturami zaliczkowymi 
  • prowadzenie elastycznej polityki cenowej – możliwość przypisywania zdefiniowanych cenników do poszczególnych klientów; cena, domyślny i maksymalny rabat pozycji cennika mogą być określane w zależności od jednostki miary i wysokości progu sprzedaży 
  • obsługa przedpłat, płatności kartą, płatności za pobraniem, sprzedaży kredytowanej, cesji na innego płatnika, zaliczek pracowników na zakup 
  • kompleksowa obsługa kasy z rejestrowaniem operacji gotówkowych i bezgotówkowych (płatności kartą płatniczą, bony), operacje kasowe z odłożonym skutkiem (niewykonane) 
  • rozbudowana obsługa rachunków bankowych (przelewy standardowe, do ZUS, podatkowe, operacje na rachunku, opłaty prowizyjne, wyciągi) obsługa bankowości elektronicznej za pomocą wymiany plików, a także online (wybrane banki) 
  • automatyczna synchronizacja zmian asortymentu w kartotece i urządzeniach zewnętrznych 
  • pełna integracja z systemami finansowo-księgowymi: Rachmistrz nexo i Rewizor nexo 

Rachmistrz NEXO z zalet posiada o wiele więcej funkcji niż GT. Rachmistrz nexo to system obsługi uproszczonej księgowości, przeznaczony dla firm prowadzących księgę przychodów i rozchodów lub rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Bogata funkcjonalność i prosta, intuicyjna obsługa to atuty, które sprawiają, że ewidencja księgowa z Rachmistrzem nexo przebiega szybko i sprawnie. Rachmistrz nexo został wyposażony w szereg rozbudowanych funkcji ułatwiających prowadzenie księgowości od ewidencji VAT, umów i płac, środków trwałych i pojazdów, przez wystawianie deklaracji skarbowych i ZUS, operacje kasowe i operacje na rachunkach bankowych, po rozliczanie rozrachunków. Zaletami programu są m.in. automatyczna dekretacja dokumentów oraz elastyczna obsługa finansów i rozrachunków. 

  • Dostosowanie profilu Rachmistrza do indywidualnych potrzeb firmy 
  • Łatwe wyszukiwanie poleceń i danych zapisanych w programie 
  • Szybkie dodawanie dowolnych dokumentów za pomocą dwuliterowych symboli
  • Praca kilku programów w jednym oknie aplikacji 
  • Płynna zmiana form księgowości (np. z pełnej księgowości na uproszczoną) 
  • Podział amortyzacji na KUP i NKUP (stanowiące koszty uzyskania przychodu i niestanowiące kosztów uzyskania przychodu) 
  • Wykorzystanie cech dokumentu do warunkowego wykonania schematów dekretacji 
  • Obsługa kosztów eksploatacji pojazdów wykorzystywanych do działalność 
  • Ewidencjonowanie zapisów w KPiR i VAT w dowolnej walucie ci wraz z deklaracją VAT-26 
  • Obsługa rozrachunków (m.in. rozliczenia wielowalutowe) 
  • Płynna zmiana form księgowości (np. z pełnej księgowości na uproszczoną) 

rewizor program do zarządzania systemem fiskalno-księgowym dla małych i średnich przedsiębiorstw. Program tworzony jest w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz dostosowany do wymogów Unii europejskiej przeznaczony dla samodzielnych księgowych jak i biur rachunkowych Rewizor GT posiada pełną gamę funkcji potrzebnych do sprawnego prowadzenia księgi handlowej od administrowania planami kont, poprzez dekretację i księgowanie, zarządzanie rozrachunkami, po obsługę środków trwałych. Zaletami dla rewizora są 

  • Łatwe wyszukiwanie poleceń i danych zapisanych w programie 
  • Możliwość kwalifikowania dokumentów księgowych do „13. Miesiąca” 
  • Obsługa etapowej pracy na okresie obrachunkowym – otwarcie i zamknięcie ksiąg 
  • Obsługa złożonych dokumentów VAT (np. zakupy zaopatrzeniowe i kosztowe) 
  • Warunkowe określenie wartości zapisu księgowego w schematach dekretacji 
  • Wykorzystanie pól własnych w schematach dekretacji dokumentów 
  • Definiowalne transakcje VAT 
  • Wymiana dokumentów online z Subiektem nexo pracującym na osobnej bazie 
  • Ewidencja wyposażenia danych
  • Kompensaty wielowalutowe

Wygląd i obsługa 

wygląd NEXO 

porównując wygląd obu systemów, nexo posiada nowoczesny, rozbudowany interfejs przez co praca z nim jest łatwa i intuicyjna. Interfejs daje też więcej możliwości i opcji. Świetnym rozwiązaniem jest to, że klikając np. na wybrany towar w nexo nie musimy w niego wchodzić, aby zobaczyć dodatkowe informacje takie jak ceny, miary, stany, dostawy. Na dole wyświetlają się nam zakładki z tymi informacjami. Kolejną możliwością jest zarządzanie widokami. W każdym module możemy definiować samodzielnie widoki i konfigurować je tak, aby ułatwiały nam codzienną pracę. Zatem możemy przygotować zakładkę np. z odpowiednim widokiem faktur, zamówień, czy określonych dokumentów i mieć do nich dostęp po jednym kliknięciu w odpowiednią zakładkę u góry. Oprócz tego ważnym do odnotowania jest fakt, że w nexo możemy grupować dane na listach i to w sposób zagnieżdżony, czego w GT nie mamy. 

wygląd GT 

GT jest sprawdzonym systemem, który był ulepszany i dopracowywany przez wiele lat, jednak ze względów technologicznych nie posiada niektórych funkcji, które mamy dostępne w nexo. Między innymi, aby w GT zobaczyć informację na przykład o danym towarze lub dokumencie, musimy w niego kliknąć, w nexo natomiast nie trzeba tego robić, ponieważ informacje o towarze wyświetlają się nam na dole ekranu. Przykładowo, jeśli szukamy jakiejś właściwości w innej zakładce niż podstawowe informacje i musimy przeklikać dziesięć produktów, to uzbiera nam się kilkadziesiąt dodatkowych kliknięć w GT.

 Podsumowanie 

Oprogramowanie od firmy insert niesie ze sobą wiele korzyści ułatwiających księgowości w firmie pracę jednak zarówno na GT jak i  nexo mają swoje wady i zalety lepiej jest się zdecydować na odpowiedni rodzaj oprogramowania który będzie adekwatny do rozmiaru firmy oraz ilości dokumentów, jeśli mamy małą firmę dopiero zaczynającą swoją karierę, ale posiadającą dużą ilość dokumentów i słaby sprzęt warto jest zdecydować się na GT jeśli jednak mamy dużą firmę która posiada budżet lepiej jest wybrać nexo które ułatwi i przyśpieszy pracę.