![](https://gravis.pl/wp-content/uploads/2023/09/student-849822_1920.jpg)
Obecnie na rynku są dwie główne formy jeśli chodzi o outsourcing IT: zlecenie pełnej opieki firmie outsourcingowe, lub też outsourcing personalny, gdzie to klient pozyskuje specjalistę który zawsze jest na miejscu. Oczywiście obie te formy mają swoje zalety i wady.
Skupmy się najpierw nad pierwszą wymienianą formą. Jest to forma outsourcingu, gdzie firma zleca pełną odpowiedzialność nad swoim obszarem IT i projektami informatycznymi. Takie świadczenie
usług oczywiście jest w pełni dostosowane do potrzeb klienta. Na samym początku dokonuje się oceny potrzeb klienta. Jest to jeden z najważniejszych elementów, ponieważ odpowiedni dobór technologii ułatwi późniejszą pracę obu stron. Po ustaleniu szczegółów dochodzi do wdrożenia ustalonych procesów i technologii. Korzystając z usług firmy outsourcingowej zyskuje się gwarancję
zastosowania najnowszych technologii, przez wyszkolony personel. Ale na samym wdrożeniu współpraca się nie kończy. Dalej dochodzi opieka informatyczna nad klientem, zapewnienie stałego
wsparcia.
Dlaczego jest to jedna z dwóch głównych form?
Poprzez taką formę outsourcingu IT, firmy będące klientami zyskują możliwość skupienia się na swojej działalności. Oddają one pełną odpowiedzialność za swoje działy informatyczne, decydując się na powierzenie ich w ręce doświadczonych specjalistów. Jednocześnie jest to rozwiązanie pozwalające na optymalizację finansową w obszarze IT. Jednocześnie jest to też zapewnienie dostępu do nowoczesnych technologii. Jest to bardzo dobre rozwiązanie długoterminowe, ponieważ zapewnia ono stały dostęp do nowoczesnych technologii, bez zbędny kosztów, szkoleń, czy poszukiwań nowego personelu.
Z drugiej strony mam outsourcing personelu IT, gdzie “wypożycza się” określonych specjalistów. Można to określić jako zatrudnienie nowego specjalisty, bez przeprowadzania rekrutacji. Jest to często spotykane rozwiązanie w momencie, gdy potrzeba dodatkowej pomocy przy określonym projekcie. Ale też można takiej osobie kazać skupić się na swoim wyspecjalizowanym obszarze. Jeśli chodzi o obsługę informatyczna, to bywa tak, że firma chce mieć specjalistę zawsze na miejscu. Dlatego właśnie decydują się one na outsourcing personalny. Taki pracownik outsourcingowy zawsze ma świeże spojrzenie, niż dotychczasowi pracownicy, przez co może zaproponować nowe rozwiązanie. Jednak największa korzyść z takich pracowników jest widoczna w krótkim okresie czasu. Pozyskanie takiego specjalisty w celu realizacji konkretnego projektu, bez potrzeby szkolenia go i ponoszenia kosztów rekrutacji, jest dużym plusem. Jednocześnie nie trzeba takich pracowników stale opłacać. Można ich pozyskiwać na czas intensywnej pracy, kiedy to się ma dużo zleceń, zęby w okresie przestojowym móc ograniczyć koszty płac.
Można powiedzieć że w zależności od potrzeb i czasu, wybiera się między tymi dwiema formami outsourcingu. Z jednej strony mamy outsourcing IT, skupiającym się na pełnym wsparciu technologicznym, który jest ukierunkowany na dłuższą współpracę. Zapewnia sprawnego i właściwego wykonania zadań przez takie firmy mają długofalowy wpływ na wizerunek i sposób działania firm
będącymi ich klientami. Z drugiej strony mam outsourcing personelu IT, który jest dobrym rozwiązaniem krótko czasowym, pozwalającym na pozyskanie wsparcia specjalisty, bez długotrwałej współpracy.
linki
https://www.hrownia.pl/artykuly/outsourcing-personalny-kiedy-sie-opaca
https://www.eskom.eu/blog/outsourcing-vs-body-leasing/