Kiedyś kontakt z klientami B2C i B2B często opierał się na spotkaniach przedstawicieli firmy z potencjalnymi klientami i partnerami biznesowymi. Lecz w momencie gdy zyskało się coraz większą liczbę klientów, zarządzanie kontaktami z nimi stało się trudnym zadaniem. Dlatego właśnie stworzono rozwiązanie które ma to wszystko ułatwić – system CRM ( ang. Customer Relationship Management)
System ten to nic innego jak program, który pomaga zachować kontrolę nad relacjami z klientami. W swojej bazie danych przechowuje on najważniejsze informacje o klientach, o tym w jakich sprawa kontaktował się on z firmą. Taka baza daje nieograniczone możliwości na wykorzystanie tych danych. Jak już wspomniałem, system ten ułatwia wszelkie kontakty z klientami, którzy nawiązali kontakt z firmą. Poprzez integrację z innymi środkami marketingowymi( poczta e-mail, komunikatory online itp.), informacje o każdym kontakcie trafia do jednej bazy danych, łatwej
w zarządzaniu, a dodatkowo klienci są przypisywane do określonego zgłoszenia, którego status można łatwo sprawdzić. Poprzez analizę danych o klientach, uzyskuje się informacje o nim, które później pomagają budować relacje biznesowe, ułatwia określanie najważniejszy punktów zainteresowani klienta, przyspiesza zawieranie transakcji. Uzyskanie informacji o ilości kontaktów z klientem? Jakie były obrane strategie sprzedaży towaru lub usługi, które z nich były skuteczne a które nie? Czego oczekuje klient? Poprzez właśnie gromadzenie danych o klientach i ich analizę, polepszamy cały proces sprzedaży.
Sam system ułatwia też pracę pracownikom. Każdy z nich może w prosty i szybki sposób sprawdzić najważniejsze informacje o danym kliencie, oraz o tym na jakim etapie kontaktów z klientem się znajduję. Jednocześnie taki system pozwala uchronić się od dziwny sytuacji, w stylu że dwóch pracowników obsługuje jednego klienta, czy też jeden z pracowników próbuje się skontaktować z klientem, który jest pod opieką innego pracownika. Pomaga on też prowadzić opiekę nad stałymi klientami. Poprzez kalendarz zadań, zyskuje się dostęp do informacji o wszelkich umówionych rozmowach z klientami, o wszelkich sprawach związanych z dokumentami i fakturami, które trzeba przesyłać z określonym terminie.
Dodatkowo ułatwia on prowadzenie działań marketingowych. Poprzez analizę danych o klientach, informacji o zainteresowaniu danym produktem bądź usługą, zyskuje się realne informacje, które mają swoje zastosowanie w marketingu. Skoro wiemy co się cieszy popularnością, to warto to promować. Jednocześnie system ten pozwala też na bieżąco nadzorować pracowników. Każdy kontakt z klientem zostaje odnotowany, dzięki czemu da się zobaczyć aktywność pracowników, co daje możliwość wychwycenia tych, którzy są zbytnio obciążeni, a tych którzy mają dużo wolnego czasu. Oprócz tego da się wykonywać raporty na temat danej transakcji z klientem, dzięki czemu uzyskuje się informacje jak podejście danego pracownika wpłynęło na przebieg transakcji. Taka analiza pozwala na przyszłe ulepszenie komunikacji z klientem, jak i na sam rozwój pracownika.
Wiele systemów CRM reklamuje się jako mobilne. Na czym to właściwie polega? Otóż poprzez mobilność, ma się na myśli dostęp do niego z każdego urządzenia podłączonego do internetu. Swobodny dostęp przez przeglądarkę sprawia, że niezależnie od tego gdzie jest pracownik, ma on dostęp do wszelkich informacji o kliencie. Dlatego właśnie nie ważne czy pracuje się z domu czy z biura, każdy z pracowników może pracować z równą efektywnością.
Jak widać taki system CRM jest obecnie kluczem do opieki nad klientami. Nie umknie on uwadze żadnej firmie, która ma ambicje do rozwoju, chce żeby jej kontakty z klientami były na jak najwyższym poziomie. Jest też on bardzo pomocny przy długoterminowej współpracy i w działaniach marketingowy. Dlatego właśnie coraz więcej firm korzysta z takiego rozwiązania.
linki
https://www.money.pl/gospodarka/nowoczesny-system-crm-czym-jest-do-czego-sluzy-i-jakie-ma-mozliwosci-6427575907288705a.html
https://synergiuscrm.pl/crm/