Z dnia na dzień wymagania w stosunku do firm informatycznych ciągle rosną, a procesy biznesowe pochłaniają coraz większą część ich czasu pracy. Z tego powodu coraz więcej firm sięga po automatyzację, aby sprostać dynamicznie rozwijającemu się rynku oraz zwiększyć kontrolę nad ciągłymi zmianami. Czym zatem jest automatyzacja procesów IT i dlaczego warto ją zastosować? 

 
Czym jest automatyzacja?  

Automatyzacja jak sama nazwa wskazuje ma na celu znaczne ograniczenie a nawet zastąpienie ludzkiej pracy. W znacznej większości biznesów znajduje się system informatyczny w której automatyzację wykorzystuje się do usprawnienia cyklicznie powtarzających czynnościach. Dotyczy to zarówno infrastruktury jak i firmowych aplikacji. Dzięki usprawnieniu poszczególnych procesów jesteśmy w stanie wykorzystać w pełni system informatyczny wykorzystywany w firmie. 

 
Poziomy automatyzacji IT 

Automatyzacja pracy IT jest szeroko pojętym zagadnieniem, dlatego możemy mówić o niej na kilku poziomach 

  • Automatyzacja procesów związanych z infrastrukturą sprzętowo-programową 
  • Automatyzacja czynności za pomocą portów aplikacji 
  • Automatyzacja polegająca na rozpoczęciu i zakończeniu procesu w ramach świadczonych usług przez firmę 

 
Gdzie można zastosować automatyzację? 

System informatyczny powinien być dostosowany do potrzeb danej firmy i uwzględniać jej realne potrzeby. Automatyzacja jest najczęściej stosowana w procesach finansowych, logistyce albo w sprzedaży, ponieważ procesy te są najbardziej powtarzalne. Zdarza się jednak, że przedsiębiorcy życzą sobie zautomatyzowania specyficznych dla danego biznesu procesów, dlatego zautomatyzowanie jest możliwe w wielu dziedzinach takich jak: 

  • Zarządzanie chmurą w modelu usługowym 
  • Zarządzanie serwerami 
  • Zarządzanie kopiami bezpieczeństwa 
  • Diagnostyka stanu stacji roboczych 
  • Aktualizowanie parametrów systemowych 
  • Instalowanie i usuwanie aplikacji  

 
Postaw na automatyzację 

Automatyzacja procesów niesie za sobą wiele zalet tych oczywistych jak i tych, których na pierwszy rzut oka nie dostrzegamy, są to między innymi: 

  • Usprawnienie w codziennym funkcjonowaniu firmy 
  • Redukcja czasu oraz kosztów projektu 
  • Zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu 
  • Uwolnienie potencjału pracowników w innych obszarach firmy 
  • Zwiększenie kontroli nad danym projektem 
  • Zwiększenie efektywności w zautomatyzowanym obszarze 

Błędy podczas wdrażania automatyzacji 

  • Zbyt szybka chęć wdrożenia procesów automatyzacji – może spowodować niedokładne wprowadzenie systemu zawierającego błędy. Zespół musi mieć czas, aby dostosować się do nowej technologii co może przełożyć się na funkcjonowanie biznesu. 
  • Myślenie krótkotrwałe – wprowadzenie automatyzacji wymaga odpowiedniej strategii, a nawet ona nie zawsze to uwzględnia. Chodzi o zautomatyzowanie działów w firmie, zostawiając przy tym niemniej ważne działy bez pomocy systemów. Spowoduje to powstanie na poziomie technologicznym tzw. wąskiego gardła. 
  • Niepotrzebna automatyzacja – jako że dostęp do automatyzacji jest coraz prostszy, wiele firm chce wprowadzić systemy pomocnicze. Trafiają one w miejsca w których nie przynoszą one zysków, co więcej często są one zbędne. 

 
Jakie procesy warto automatyzować? 

Tworząc strategię automatyzacji procesów trzeba wziąć pod uwagę potencjalne ryzyko jak i nasze oczekiwanie. Aby określić czy dany proces jest warty zautomatyzowanie trzeba zwrócić uwagę na poniższe czynniki. 

  • Częstotliwość wykonywania danego procesu bez ingerencji człowieka 
  • Częstotliwość wprowadzanych zmian i aktualizacji w proces 
  • Ilość pracy potrzebna do wykonania zadań 
  • Możliwość ograniczeń spowodowanych sporadycznymi zmianami wprowadzanymi przez człowieka 
  • Ocena procesu, zdefiniowanie jego reguł i dostosowanie do wykonywanego zadania  

 
Podsumowując: 

Dzięki automatyzacji procesów IT, zespoły mogą zwiększyć swoją efektywność a także elastyczność pracy. Powoduje to całkowite zwiększenie aktywności działów w firmie dzięki czemu biznes może dostosowywać się bardziej do potrzeb konsumenta. Sprowadza się to do stwierdzenia, że automatyzacja pracy staje się standardem a nawet koniecznością w obecnym funkcjonowaniu firm IT w kontekście technologicznym i biznesowym.