Dziś w czasach technologii większość rzeczy załatwiamy poprzez usługi internetowe kupujemy, umawiamy się, ale z poziomu komputera nie możemy podpisać większości dokumentów z rozwiązaniem problemu przychodzi podpis kwalifikowany przydatne rozwiązanie pozwalające podpisywać dokumenty zdalnie które jest zweryfikowane i zaakceptowanie przez rząd. 

Czym jest podpis kwalifikowany 

Podpis kwalifikowany to podpis elektroniczny, który ma moc prawną taką jak podpis własnoręczny. Jest poświadczony specjalnym certyfikatem kwalifikowanym, który umożliwia weryfikację składającej podpis osoby. Tylko ta osoba, do której podpis i certyfikat są przyporządkowane, może go używać. Podpisem kwalifikowanym możesz podpisać dowolny dokument. W odróżnieniu od profilu zaufanego za pomocą podpisu kwalifikowanego możesz nie tylko załatwiać sprawy urzędowe, ale też na przykład zawierać umowy na odległość, czy brać udział w aukcjach elektronicznych na platformach przetargowych. 

Jak zdobyć podpis kwalifikowany

Podpis kwalifikowany kupujesz u jednego z certyfikowanych dostawców takich jak nasza firma. Podpis kwalifikowany oferuje wiele firm np. SecureDoc 2 firmy EuroCert, Sigilium Sign, Szafir 2.0, proCertum SmartSign czy PEM-HEART 3.9. Cena takiego zestawu zależy od dostawcy, a także opcji jaką wybierzesz. Wpływ na cenę będzie miał np. okres przez jaki certyfikat jest ważny – może to być od roku do trzech. Zazwyczaj zestaw kosztuje około 300 zł brutto i jest ważny rok. A w jego zestaw w chodzi 

  • specjalna karta kryptograficzna, na której jest zapisany twój certyfikat kwalifikowany, 
  • czytnik kart, który podłączasz do swojego komputera, 
  • oprogramowanie, które musisz zainstalować. 

Możemy też posiadać kwalifikowany podpis chmurowy wtedy wystarcza nam tylko sam smartfon, tablet lub laptop, komputer stacjonarny z telefonem do autoryzacji podpisu oraz oprogramowanie w obydwóch przypadkach. 

Co można załatwić z podpisem kwalifikowanym

  • Podpisywanie i składanie deklaracji w systemie Płatnik.  
  • Uwierzytelnianie na stronie profilu Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). 
  • Składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną do Urzędów Skarbowych. 
  • Podpisywanie i składanie sprawozdań finansowych wysyłanych do KRS.  
  • Przekazywanie organom podatkowym danych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). 
  • Rejestracja i identyfikacja wykonawców biorących udział podczas aukcji lub przetargów. 
  • Zawieranie umów oraz udział w aukcjach na elektronicznych platformach przetargowych. 
  • Potwierdzanie tożsamości w kontaktach z urzędami oraz w komunikacji pomiędzy pracownikami jednostek w administracji publicznej.  
  • Przesyłanie do GIIF informacji o transakcjach finansowych.  
  • Przesyłanie Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia (w skrócie JEDZ).  
  • Podpisywanie i pobieranie akt pracowniczych dotyczących pracowników i zleceniobiorców.  
  • Zdalne zawieranie umów cywilno-prawnych.  
  • Udział w zabezpieczonych aukcjach i przetargach elektronicznych.  
  • Przesyłanie faktur elektronicznych drogą online. 

Podsumowanie 

Podpis kwalifikowany jest przyszłością podpisywania dokumentów zamiast stać w kolejkach do urzędów będziemy mogli konsultować się z nimi internetowo i podpisywać odpowiednie dokumenty brać udziały w przetargach elektronicznych jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które nie kosztuje aż tak dużo średnio 300 zł za rok a może się przydać w takich zawodach jak na przykład notariusz prawnik czy adwokat. Technologia podpisów dopiero się rozwija więc może przejść jeszcze wiele zmian, obniżenia kosztów jak i ułatwienia użytkowanie oraz dostępności wyrobienia podpisów.